Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ 9de bij jaarlijkse heemquiz”!

Elk jaar wordt er een quiz gehouden tussen de heemkundekringen van westelijk Noord-Brabant. Dit jaar werd de quiz op vrijdag 22 november 2019 georganiseerd door Heemkundige Kring ‘Fijnaart en Heijningen’; de winnaar van vorig jaar. De quiz vond plaats in het Zalencentrum De Parel en er waren 21 vertegenwoordigende teams van 8 personen aanwezig.

Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ werd vertegenwoordigd door Andrien Schijvenaars, Jan van Eekelen, Nol van Poeijer, Rien Voorbraak, Piet Peeters, Kees Rademakers, Frans van Merriënboer en Jan van den Berg.

Voordat de quiz begon werden er gewoontegetrouw bidprentjes uitgedeeld. Jos Keepers, zelf niet aanwezig, had het team een tas vol meegeven. We kregen er ook enige gevulde enveloppen.

De vragen waren uiteraard zeer divers en dan is het goed dat je aanwezig bent met een team waarin verschillende interesses en deskundigheden vertegenwoordigd zijn. Het viel trouwens op dat er regelmatig uit een verrassende hoek goede antwoorden op sommige vragen werden gegeven.

Er waren vragen als: Wat gebeurde er 20 jaar geleden, in 1999? Of: welk merk is die – op het scherm getoonde – “oldtimer”? Welke conferencier horen we hier op het geluidsfragment? Er waren geschiedkundige vragen en doe-vragen. Tot die laatste categorie behoorden foto’s van regionale rotondes; waar stonden die rotondes dan? We kregen plaatjes van West-Brabantse dorpsgezichten voorgeschoteld en moesten de bijbehorende plaatsnamen raden. De bouwkundigen onder ons hadden een stevige kluif aan het benoemen van allerlei bouwkundige en kunsthistorische termen, die je tegenkomt in bouwwerken. Aan het eind van een vragenronde trad een dans-duo op, dat over de opengehouden plek in de quizzaal wervelde om een dans ten uitvoer te brengen, waarna de aanwezige teams de vraag kregen voorgelegd welke dans dit was. Opvallend was dat enkelen er werkelijk geen kaas van hadden gegeten en hun dansles bij Ad de Bra in Roosendaal of Uytdewilligen in Oudenbosch blijkbaar toch te lang geleden was. Een klein aantal deskundigen wist gelukkig de antwoorden wel, al werden ze af een toe van hun apropos gebracht door eigenwijze niet-deskundigen.

De avond verliep in een zeer gemoedelijke gezellige sfeer. Tijdens de pauze, bleken we ergens in de achterhoede te verkeren, als we ons goed herinneren op de 17de plaats. Het was dan ook een bijzonder grote opluchting en verrassing dat bij het bekendmaken van de eindstand, we na de pauze waren opgeklommen naar een beslist niet onaardige  9de plaats. In dergelijke gevallen kijk je altijd wie we achter ons hadden gelaten of bij wie we in de buurt waren geëindigd. Dat stemde enigen van ons tot tevredenheid.

Winnaar werd – en dat was niet voor de eerste keer – het doorgaans zeer sterke team van Wouw. We weten dus nu al wie de volgende heemquiz zal organiseren.