Brabants Dialecten Festival

Programma Brabants Dialectenfestival Lieshout 7, 8 en 9 juni 2024

Thema “ ’t Is de moeite werd”

Jeugdfestival vrijdag 7 juni

Het festival start op vrijdag 7 juni met de jeugdmiddag. Hieraan doen de groepen 7 en 8 van basisscholen uit Lieshout en Beek en Donk mee.

Schrijfwedstrijd zaterdag 8 juni

Op zaterdag 8 juni staat de schrijfwedstrijd centraal.

De schrijfwedstrijd – en het hele festival – heeft als thema: “’t Is de moeite werd”. Over dit thema zijn in de categorie verhalen – gedichten – liedteksten inzendingen aangeleverd.
De jury kiest uit de inzendingen per categorie 3 genomineerden en maken de winnaar op zaterdag bekend.

Deze avond, in het Dorpshuis – aanvang 20.00 uur, is voor iedereen gratis toegankelijk, alle deelnemers zijn uitgenodigd.

De deelnemers presenteren zich en aan het einde van de avond maken we de winnaars per categorie bekend. Zij ontvangen de Brabantse dialectpenning.

Peter Aarts, Ans van Hout en Wil van de Vrande sluiten de avond af met een optreden.

Het festival zondag 9 juni

De harmonie trekt het dorp rond om de opening aan te kondigen.

Een koor, bestaande uit 4 voormalige Laarbeekse burgemeesters, verrichten om 12.30 uur op de kiosk de opening.  Zij zingen samen met Lars van Bokhoven en de kinderen die daarbij uitgenodigd zijn, het lied “De vier kleine mannen”.  Daarna volgen op diverse podia – binnen en buiten – de optredens van diverse Brabantse artiesten.

Zij wisselen elkaar per podium af zodat er de hele middag heel veel te zien en te beluisteren valt. De artiesten komen uit diverse taalgebieden, zo wordt de variatie van het Brabants Dialect getoond. Ook “nieuwe” artiesten krijgen de kans zich te presenteren.

Het centrum is versierd met Brabantse vlaggen en spreuken. Tijdens de middag is er een speurtocht voor de kinderen. Alles met het gebruikelijke hapje en een drankje en hopelijk goed weer!

De toegang tot het festival dat tot 18.00 uur duurt, is gratis.

Te zijner tijd volgt meer info over de optredende artiesten, zie hiervoor onze website

www.brabantsdialectenfestival.nl