Reiscommissie

De reiscommissie houdt zich bezig met het organiseren van de hiernavolgende vermelde buitenactiviteiten van de vereniging.

Het Jaarlijkse uitstapje:

De vereniging organiseert ieder jaar voor leden en ook voor niet-leden haar jaarlijks uitstapje. Als Heemkundekring moet het natuurlijk te maken hebben met cultuur maar aandacht voor de inwendige mens is ook heel belangrijk.

De reiscommissie hanteert sinds een paar jaar dan ook de volgende uitgangspunten: geen lange busreis, heel veel zien, beginnen met koffie en gebak, ’s middags de lunch en ’s avonds het diner. Dit alles tegen een alleszins redelijke prijs en bij voorkeur met mooi weer.

Het afgelopen jaar bezochten we De Antwerpse wijk Zurenborg en het DIVA museum aldaar

Excursies:

In de omgeving van Oud Gastel zijn er mogelijkheden te over om te kunnen “proeven” van de Brabantse cultuur. Hierbij denken we aan bijvoorbeeld Oudenbosch, Geertruidenberg, Hoeven, Etten- Leur, Bergen op Zoom, Breda, Oosterhout, Willemstad, Klundert en nog meer.

In de toekomst gaan we hier zeker aandacht aan geven.

Wandelroute:

In 2016 heeft Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ een begin gemaakt met de samenwerking tussen de verschillende historische panden in Oud Gastel. Voor wat betreft café Onder de Toren heeft dit al tot resultaat geleid door het gezamenlijk ontwikkelen van een wandeling door de mooiste plekjes van de kern van ons dorp.

De wandeling kreeg de titel: ‘Oud Gastel: Dorp tussen zand en klei‘.

Informatie over deze route is te verkrijgen bij Onder de Toren, Kerkstraat 1 en natuurlijk bij onze vereniging.

Fietsroutes:

De vereniging heeft inmiddels ook een tweetal fietsroutes voorzien van tekst en afbeeldingen samengesteld. De Turfroute Halderberge en de Open monumenten route Halderberge.

Beide routes zijn in het Dorpsmuseum verkrijgbaar.