Suikerhoek

SUIKERHOEK, een tiendelige documentaireserie van Raoul de Zwart, geproduceerd door ENTROP&DEZWARTFILMS.

In deze serie duikt filmmaker Raoul de Zwart in het kleurrijke zoete verleden van de Zuidwesthoek van Brabant. Plotseling verrezen daar immers zo’n 150 jaar geleden fabrieken zo groot als kathedralen. Aangedreven door meer dan manshoge stoommachines produceerden ze van september tot januari suiker uit bieten. Deze kleine industriële revolutie kende nergens zijn weerga in Nederland. SUIKERHOEK vertelt aan de hand van interviews en talrijk nooit eerder gepubliceerd foto- en filmmateriaal het verhaal van de suikerboeren en -baronnen, de arbeiders en de innovaties en deze industrie.

AFLEVERING 1, EEN ZOETE INVAL

Ooit stonden er meer dan 30 suikerfabrieken in het westen van Brabant en werkten er duizenden boeren en arbeiders in deze bedrijfstak. Wat is er met ze gebeurd en welke verhalen worden er nog over verteld? In de 10-delige serie Suikerhoekvertelt filmmaker Raoul de Zwart het verhaal van het zoete verleden van Westbrabant, waar ooit meer dan 30 suikerfabrieken tijdens de bietencampagne volop in bedrijf waren.

AFLEVERING 2, SUIKER PLAKT

Jan van Meer verzamelt in zijn Gastelse ‘Suikerkot’ meer den 280.000 foto’s en 180 uur filmmateriaal over het zoete der aarde. Arie Remus en Bart Gijzen bouwen in het Suikermuseum in Klundert hun eigen verleden in miniatuur. Want suiker plakt.

AFLEVERING 3, DE BOER PLOEGT VOORT

Rond 1875 drukt de suikerindustrie steeds meer zijn stempel op het leven in Westbrabant.

Fabrikanten en boeren komen tegenover elkaar te staan.

De fabrieken maken een innovatieslag en hebben steeds meer invloed op het boerenleven.

Wie had heeft de regie en wie trekt er aan het langste eind?

Wat heeft een vliegtuig met suiker te maken? Wie dat wil weten, komt uit in Etten-Leur. In 1909 kwamen tienduizenden mensen af op een bijzonder evenement. Georganiseerd door een flamboyante figuur: Sybrand Casparus Jan Heerma van Voss. Innovator, organisator, suikerfabrikant, weldoener, avonturier en Bekende Nederlander.

AFLEVERING 5, HET KAN ALTIJD BETER

Zullen we nóg een suikerfabriek bouwen? Of alles weer eens helemaal op de schop gooien? Fabrikanten in de suikerhoek stelden die vraag regelmatig. Want de suikerindustrie staat bol van innovaties. om nog efficiënter te produceren. Het kan immers altijd béter, en ánders.

Hoe kom je als biet van de akker naar de fabriek? In een tijd zonder auto’s was dat een uitdaging. De tocht moest zo snel mogelijk verlopen. De Zeeuwse bieten werden in de Brabantse suikerhoek verwerkt. Smalspoor en beurtschip brachten uitkomst.

AFLEVERING 7, HET ZOETE DER AARDE

De zeeklei in de Brabantse Suikerhoek is de ideale voedingsbodem voor suikerbieten.Maar gronds alleen is niet genoeg. Het klimaat schuift op. Het is te droog of te nat. Ziektes en schimmels belagen de biet. Over de strijd tussen boer en natuur, vroeger en nu.

AFLEVERING 8, VAN BIET TOT KLONT

Hoe word je van een biet een suikerklontje? Daar is een heel proces voor nodig. Wat gebeurde er tijdens de campagne in die door stoom aangedreven fabrieken? Samen met de biet reizen we door de tijd en de fabriek.

AFLEVERING 9, ZONDERLING & UITZONDERLIJK

In Oud-Gastel wordt tot 2099 elke zondag gebeden voor Henri Mastboom, de laatste telg uit een geslacht dat bijna een eeuw de bestuurlijke macht in dit dorp had.

Deze zonderlinge figuur woonde 92 jaar lang in het huis van zijn ouders en veranderde er nooit iets. De tijd ligt er in laagjes opgestapeld.

In het zelfde dorp treedt Jan Frederik Vlekke op zijn 18de in dienst als onderwijzer. Vlekke, van lage komaf, groeit uit tot één van de markantste suikerfabrikanten uit de Suikerhoek en legt de basis voor echt sociaal ondernemerschap.

AFLEVERING 10, VAN STOMEND NAAR BRUISEND

Waar in fabriekshallen stoommachines dreunden en bonkten, heerst nu de natuur. Of een recyclingbedrijf, of een supermarkt.

Wat is er nog over van de suikerfabrieken van toen? En wat heeft die industrie boeren en arbeiders gebracht?

Aflevering gemist? Je kunt ook steeds terugkijken via de website van Omroep Brabant

Om het u gemakkelijk te maken zijn de links hierboven per aflevering beschikbaar gemaakt.