‘Genealogiegroep Oud Gastel’ organiseert Genealogieavond

‘Genealogiegroep Oud Gastel’ bestaat inmiddels anderhalf jaar en komt elke maand samen in Dorpsmuseum ‘In de Drie Snoeken’. De groep is anderhalf jaar geleden opgericht door Jos Kepers van Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ in samenwerking met de ‘Genealogiegroep Zevenbergen’ met onder andere Ebo Roek en Wim Lock.

‘Genealogiegroep   Oud  Gastel’  geeft  geen  cursussen,  maar  organiseert samenkomsten om van elkaar te leren. Inmiddels bestaat de groep uit een mooie mix van beginnende   en ervaren genealogen, die elkaar goed aanvullen en inspireren. Iedereen is vrij om op een eigen manier zijn of haar stamboom in te vullen. De problemen die daarbij ontstaan, worden samen opgelost. Deze enthousiaste groep organiseerde op woensdagavond 13 november 2019 in samenwerking met de ‘De Nederlandse Genealogie Vereniging’ (NGV), een bijeenkomst in Dorpsmuseum ‘In de Drie Snoeken’.

Tijdens de bijeenkomst van 13 november stond het maken van een keuze uit de vele stamboomprogramma’s, die beschikbaar zijn, centraal. Voor een beginnende genealoog is het moeilijk om te kiezen uit de veelheid van mogelijkheden. En als je dan eenmaal hebt gekozen, is het weer moeilijk om naar een ander programma over te stappen.

Twee deskundigen, Frans Roelvink en Jan Schnitker, kwamen op deze informatieavond aan het woord. Zij zijn beiden lid van de ‘Nederlandse Genealogie Vereniging’, de grootste genealogische vereniging van Nederland, die volledig op vrijwilligers draait. Frans Roelvink is secretaris van afdeling West en Midden Brabant (WMB). Hij voert al meer dan 30 jaar genealogisch onderzoek uit en heeft veel ervaring opgedaan met archieven in West-Brabant. Jan Schnitker is ook vrijwilliger bij de NGV en is actief als   één van de regionale helpdeskmedewerkers van de afdeling WMB.

Tijdens de informatieve bijeenkomst besprak Frans Roelvink de verschillende computer-programma’s en vertelde over de voor- en nadelen daarvan. Na de pauze ging Jan Schnitker dieper in op zowel het gratis programma ‘Aldfaer’ als het meer geavanceerde   programma ‘GensDataPro’.

Een hele informatieve avond. Jammer dat we behalve de leden van de ‘Genealogiegroep Oud Gastel’ niet veel meer belangstellenden mochten ontvangen.