Dorpskwis

Op vrijdag 13 september 2019 werd de eerste editie van DorpsKwis Oud Gastel (DKOG) – een initiatief van ‘Kiwanis’ en ‘Gastels Belang’ – gehouden. Het was een enorm succes zoals blijkt uit het rapportcijfer van ruim een 8 dat de deelnemers aan het evenement toekenden. De kwis zorgde de hele avond voor drukte en plezier zowel buiten als binnen.

500 Vragen en opdrachten; ga er maar aan staan!

Allerlei kennisvragen, (creatieve) opdrachten en zoek- en doe-opdrachten in het dorp! Lekker actief kwissen en vanwege het grote aantal vragen en opdrachten, met groepen van minimaal 10 personen. Ruim 60 groepen deden mee. Een enorm aantal deelnemers voor een klein dorp als Oud Gastel!

Ook ‘In de Drie Snoeken’, het thuishonk van Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ had zich opgegeven als locatie voor een aantal zoekopdrachten. Onze voorzitter Leo van Leengoed had pittige opdrachten bedacht, die in het Dorpsmuseum moesten worden opgelost.

In de mooie kamer in ‘In de Drie Snoeken’ (links als je binnenkomt) hangen er naast de schoorsteen twee schilderijen van echtelieden. Delft

Wat is de achternaam van deze echtelieden?

Ons dorpsmuseum ‘In de Drie Snoeken’, heeft twee granaathulzen waarop het begin en het einde van de Tweede Wereldoorlog is aangegeven. Welke datum staat op de huls als eind van de Tweede Wereldoorlog?

Café ‘In de Drie Snoeken’ is al een oud café.

Wie was eigenaar van dit café in 1887?

Achter in de grote zaal van “In de Drie Snoeken” ziet u een voorwerp uitgestald. Waar werd dit voor gebruikt?

In de grote zaal van ‘In de Drie Snoeken’ ziet u een densitometer.

Voor welke vloeistof werd deze densitometer gebruikt?

In het dorpsmuseum bevindt zich nog een authentieke bedstede. Waar werd dit gedeelte van de bedstede voor gebruikt?

In het dorpsmuseum staat een beeld uit de oude Laurentiuskerk.

Wat is de naam van de jongste persoon van dit houten beeld?

Het dorpsmuseum heeft diverse gereed-schappen en instrumenten uit vroeger tij-den. Voor welk ambacht werd het instrument (palingsteker) hier gebruikt?

In het museum staat het oude klokje van het voormalige raadhuis dat op de markt stond. Van welk jaar dateert deze klok?

Het was de gehele avond een komen en gaan in het museum. De organisatie hield bij welke deelnemende groepen langs waren geweest en vrijwilligers van de Heemkunde-kring stonden de deelnemers te woord. De deelnemers konden de objecten bekijken, vasthouden en voelen, maar dat wilde nog niet zeggen, dat ze daarmee een antwoord wisten op de gestelde vraag. Gelukkig voor de deelnemers waren onze vrijwilligers zeer corrupt en bereid – nadat ze natuurlijk wat toegestopt hadden gekregen – de deelnemers van een antwoord te voorzien.

Het was een zeer succesvolle en gezellige avond.