BERNARDUSDAGEN 2019

De Bernardusdagen in het Brabantse Hoeven, Oud Gastel, Oudenbosch en Wouw waren dit jaar op de zondagen 25 augustus en 1, 8 en 15 september.

De parochies van Oud Gastel, Wouw, Oudenbosch en Hoeven hadden eeuwenlang een hechte band met de Vlaamse Bernardusabdij. Vanaf het eind van de middeleeuwen zijn de parochiekerken vrijwel altijd bediend geweest door cisterciënzer monniken.

Pastoor van Dam was de laatste cisterciënzer in Gastel en met het vertrek van pater Landsbergen in Oudenbosch werd de meer dan 7 eeuwen oude band met West-Brabant verbroken. Tijdens de achtereenvolgende Bernarduszondagen worden in de parochiekerken alle kunst-voorwerpen uitgelicht die aan de cister-ciënzers herinneren. Ook is er een ten-toonstelling ingericht in de kapel van Grootseminarie Bovendonk. Op deze plek stond eeuwen geleden de uithof van de abdij. Vanuit deze uithof beheerden lekenbroeders de uitgestrekte

landerijen die de Bernardusabdij in deze regio bezat.

Ook in de Sint Laurentiuskerk stonden informa-tiepanelen opgesteld en was het fraaie interieur van de ‘nieuwe’ kerk – het werk van pastoor Damen, kloosterling van de Bernardusabdij – te bewonderen.

Onze Heemkundekring heeft een bescheiden bijdrage geleverd aan de Bernardusdagen. Een aantal leden van de Heemkun-dekring was suppoost tijdens deze dagen. Toch is  een vermelding als activiteit 2019 op zijn plaats. Het zijn tenslotte bijzondere dagen die veel (meer) bezoekers verdienen; we hebben in Oud Gastel per slot van rekening een hele mooie kerk.

De familie Hoeks, lid van onze Heemkundekring, alle lof als organisator van deze dagen.

Later in het jaar op 26 Oktober is er een excursie georganiseerd naar HEMIKSEM EN BORNEM! Twee van onze leden hebben hieraan deelgenomen. Opname hiervan kunt u zien op de hieronder volgende link: