Bezoek aan het Mastboomhuis

Na een Algemene Ledenvergadering organiseert de Heemkundekring normaliter een activiteit. Meestal is dat dan een voordracht. Dit jaar op 13 April 2017 kozen we een andere invulling, namelijk een bezoek aan het Mastboomhuis onder begeleiding van vrijwilligers van Stichting Mastboom Brosens.

Het Mastboomhuis, gebouwd in 1874, is het huis aan de Dorpsstraat in Oud Gastel waarin Henri Mastboom woonde van zijn geboorte tot zijn overlijden.

Eigenlijk was de beschikbare stuk grond voor het te bouwen huis te krap. Aan de straat was het breed genoeg om een imposante gevel op te trekken. De diepte was echter niet voldoende om een echt groots herenhuis te realiseren. De architect was inventief en kreeg het voor elkaar om de entree wel de illusie van een groots herenhuis te geven.

Dus na de vergadering vertrokken we naar de “buren”.

Wel of geen groots herenhuis, dat mocht ons bezoek niet deren. De vrijwilligers ontvin-gen ons prima in het Nevenhuis. Na een korter introductie kregen we in kleine groep-jes een rondleiding waarbij we natuurlijk meer informatie kregen dan bij een ‘normale’ rondleiding gebruikelijk is.

Na de rondleiding keerden we terug naar het Dorpsmuseum voor de gezellige afsluitende borrel en het napraten.