Zonnebloem Filmmiddag en Bingo

De afdeling Oud Gastel van de Zonnebloem organiseerde donderdag 22 juni ’23

voor hun leden weer een filmmiddag, met een aantal rondjes bingo dit keer.

Deze jaarlijkse aciviteitenmiddag was een vervolg op de geslaagde filmmiddag van vorig jaar maart, die was georganiseerd naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van deze afdeling in 2021.

Circa 50 leden van de Zonnebloem en een 10-tal vrijwilligers bezochten de middag die werd gehouden in ’t Veerhuis.

Namens de organisatie had Bas Mol hiervoor contact opgenomen met Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ en gevraagd of de Heemkundekring bereid en in staat was wederom een 3-tal tijdblokken van ongeveer 20 minuten te vullen met filmmateriaal uit “de oude doos”.

De Heemkundekring heeft natuurlijk veel filmmateriaal van “Vroeger” tot haar beschikking, onlangs nog is het archief verder uitgebreid met materiaal van de lokale omroep en voldeed daarom graag aan het verzoek van de Zonnebloem.

Bij binnenkomst werd eenieder verwelkomd met een kopje koffie en een koek en afdelings-voorzitter Peter de Laat opende de middag met een welkomstwoord.

Het eerste filmpje bracht de aanwezigen terug naar de tijd van machines en industriële revolutie. De  aflevering handelde over de ontwikkelingen op onder andere de suikerfabriek in Dinteloord. Hierin kwam Oud Gastelaar Jan van Meer uitgebreid aan het woord. Tevens toonde hij bijzondere elementen uit zijn grote collectie over de suikerindustrie.

Hierna volgde nog een bakje koffie en verzorgde Marianne Huismans het eerstje rondje bingo. Het werd muisstil in de zaal; “Zoals het hoort”.

“BINGO”

Voor het tweede filmpje zijn we teruggegaan naar het jaar 1953. In dat jaar is Stampersgat in beeld gebracht en velen herkenden de dagen van weleer. Ook werden diverse personen herkend door de aanwezigen met een verleden in Stampersgat.

Een tweede ronde bingo volgde met een heerlijke verfrissing en een versnapering.

Andrien Schijvenaars verzorgde de techniek.

De middag werd vervolgd met een film uit 1956, laten we zeggen deel ll van wat er vorig jaar al te zien was. Deze ging volledig over Oud Gastel waardoor velen in de zaal weer terug gingen naar de tijd van hun jeugd. Vele oh’s en ah’s en; ‘hé dat is die en die’.

Na afloop van deze film werd het publiek gevraagd of zij nog een rondje bingo wilde spelen of liever nog een Gastelse film wilden zien. De keuze was eenvoudig en een mooi stukje film over de viering van het 700-jarig bestaan van Oud Gastel in 1975 werd afgespeeld. Nog meer herkenning natuurlijk.

Tijdens het afspelen van de filmpjes was het muisstil in de zaal maar na afloop werd er  druk nagepraat. Waarschijnlijk over “Vroeger”!

Omstreeks 16:25 uur sprak voorzitter Peter de Laat het slotwoord uit. Voor velen was het een geslaagde middag.