Filmmiddag Zonnebloem “Vroeger”

De afdeling Oud Gastel van de Zonnebloem organiseerde donderdag 17 maart ’22

voor hun leden een filmvoorstelling met als thema “Vroeger”.

Locatie: ’t Veerhuis.

Aanleiding voor deze filmmiddag was het 50-jarig bestaan van deze afdeling op 06 oktober 2021.

Circa 50 leden van de Zonnebloem en een 20 tal vrijwilligers bezochten de filmmiddag.

De organisatie had hiervoor contact opgenomen met Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ en gevraagd of de Heemkundekring bereid en in staat was een 3 tal tijdblokken te vullen met filmmateriaal uit “de oude doos”.

De Heemkundekring heeft natuurlijk veel filmmateriaal van “Vroeger” tot haar beschikking en voldeed graag aan het verzoek van de Zonnebloem.

Een drietal filmpjes werd samengesteld en voorzitter Karel Bartelen van de Heemkundekring voorzag alle filmpjes bij de presentatie van een uitgebreide mondelinge toelichting.

De middag begon met een kopje koffie met een koek en voorzitter Peter de Laat van de Zonnebloem opende de middag met een welkomstwoord.

Hierna volgde het eerste filmpje. Het bracht de aanwezigen terug naar het jaar 1956. Voor de aanwezigen was het een feest van herkenning. Na afloop van het eerste filmblokje het welbekende Rad van Fortuin met leuke prijzen voor de bezoekers.

Voor het tweede filmpje werd de viering van het carnaval in Oud Gastel gekozen. En wel voor de begin jaren ’60 met ter vergelijking de optocht in 1990. In de jaren blijkt er heel veel veranderd te zijn.

Om 15:00 uur sprak wethouder Hans Wierikx het gezelschap toe en zette jubilaris mevrouw Rina Derene-Bruijns in het zonnetje. Al 30 jaar is zij als vrijwillig-ster aan de afdeling verbonden. Dit kon natuurlijk niet vergeten worden. Een dankwoord met de gebruikelijke bloemen waren op zijn plaats.

Een tweede ronde Rad van Fortuin volgde met een heerlijke versnapering. En vervolgens het derde en laatste filmpje. De St. Laurentiuskerk, beeldbepalend voor ons dorp, mocht natuurlijk niet ontbreken. In het filmpje een interview met de schilders en restaurateurs van de beschilderingen uit de jaren 1976 – 1980, gevolgd met prachtige overzichtsbeelden van onze kerk.

Tijdens het afspelen van de filmpjes was het muisstil in de zaal maar na afloop werd er  echter druk nagepraat. Waarschijnlijk over “Vroeger”!

Omstreeks 16:15 uur sprak voorzitter Peter de Laat het slotwoord uit. Voor velen was het een geslaagde middag.