Heemkundekring herdenkt 75 jaar bevrijding van Gastel

Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ was in het begin van dit jaar druk bezig met het voorbereiden van een grote tentoonstelling in Dorpsmuseum ’In de Drie Snoeken’ over 75 jaar bevrijding. Uiteraard was de heemkundekring aangeschoven bij de gemeentelijke werkgroep om samen met de andere dorpskernen van Halderberge op een gepaste wijze op 5 mei 2020 te herdenken dat Nederland 75 jaar geleden was bevrijd.

Omdat Gastel eind oktober 2019 al 75 jaar was bevrijd, hadden we rond die tijd in ons museum al een kleine fototentoonstelling ingericht.

Maar toen kwam de Covid-19/Corona-crisis

Alles werd ineens anders. Het kwam er op neer dat van alle mooie plannen voor de viering – zowel in ons eigen dorp als in de gemeente Halderberge – niets meer terecht kwam.

Enige weken na het begin van de corona-crisis bedachten twee vrijwilligers van de heemkundekring, Kees Rademakers en Rien Voorbraak, dat er ook andere mogelijk-heden waren om aandacht te schenken aan de viering van 75 jaar bevrijding. Zij hielden zich toch al bezig met een belangrijke kernactiviteit van de vereniging, namelijk het vastleggen en uitdragen van historische kennis. Kees doet dat als eindredacteur van het jaarboek en Rien is sinds kort onze webbeheerder.

Zij vatten het plan op om een videopresentatie te maken over de bevrijding van Oud Gastel en Stampersgat. De bevrijding van deze twee dorpen is onlosmakelijk met elkaar verbonden, ook al omdat ze destijds één gemeente waren.

Om die presentatie te maken heb je geen museum nodig, maar wel het uitgebreide archief en de vele foto’s van de 2de Wereldoorlog in het beeldbestand van de heemkundekring. Kees ging thuis aan de slag en koos ervoor om de gang van onze bevrijders te volgen vanaf het moment dat zij voet aan wal zetten in Normandië tot de bevrijding van Oud Gastel en Stampersgat. Piet Peeters was adviseur op digitale afstand en die werd uiteraard in dank afgenomen. Toen de tekst van de presentatie was opgesteld en de bijpassende foto’s waren geselecteerd, werden die naar Richard Tak gestuurd die bij Gastels Trots, naast het maken van boeken, ook grote faam heeft verworven met het maken van videopresentaties. Het resultaat mag er zijn en niet in de laatste plaats dank zij dit aan de zeer goed gekozen achtergrondmuziek.

Door op het blauwe veld onder onderstaande slider met oorlogsfoto’s te drukken, kunt u de meteen gaan kijken naar de videopresentatie:

Tevens heeft er Zaterdag 6-6-2020 een interview plaatsgevonden met Kees Rademakers dat is uitgezonden op Radio OnsWestBrabant

Mocht het zien van deze informatieve en onderhoudende documentaire voor u aanleiding zijn om foto’s over de oorlog en de bevrijding van Oud Gastel tijdelijk beschikbaar te stellen aan de heemkundekring, neem dan graag contact met ons op via deze site.