Officiële opening Heiligenkamer

Officiële opening Heiligenkamer op 31 mei 2018:

Na afloop van de lezing van Joep Hoeks was het tijd, zo vertelde voorzitter Leo van Leengoed, voor de belangrijke aanwinst voor het museum: t.w. de “verbouwde” Heiligenkamer. Hij gaf aan dat de dinsdagochtendvrijwilligers van ‘Het Land van Gastel’ met noeste arbeid de Heiligenkamer  hebben “verbouwd en opnieuw hebben ingericht”. Hierbij hadden ze bij het inrichten van de Heiligenkamer inspiratie opgedaan in het Stedelijk Museum van Schiedam.

Het resultaat hiervan mag er zijn. De dinsdagochtendvrijwilligers hebben er drie jaar hard aan gewerkt. Het grijze is vervangen door kardinaalrood en de Heiligenkamer van vroeger is van een onoverzichtelijke “rommelkamer met beelden” omgetoverd in een prachtige expositieruimte met religieus erfgoed en een belangrijk deel van het archief.  Mannen als Nol van Poeijer, Jos Kepers en Jan van Eekelen hebben hier de mooiste dingen aan weten te brengen. Bovendien is een deel van het boeken- en jaarboekenarchief naar deze kamer verhuisd. Met een zorgvuldige selectie van de mooiste en de meest representatieve voorwerpen uit ons bezit, is een sfeervol beeld gecreëerd  van het religieuze leven in ons dorp.

Er is gestreefd naar transparantie. Zowel het interieur van de ‘Pronkkamer’ als de ‘Heiligenkamer’ is nu meteen te zien door de plaatsing van kozijnen met veel glas in de deuren en zijpanelen.

Voorzitter Leo van Leengoed meende daarom de dinsdagochtendvrijwilligers op gepaste wijze in het zonnetje te moeten zetten en te moeten bedanken voor hun inzet. Dit bedanken hield in dat de vrijwilligers, heel toepasselijk, namens de Heemkundekring, een rondleiding in de Kapel van Saint Louis en een etentje in De Biecht aangeboden kregen. Naar later bleek was de “biechtstoel” gesloten en werd het etentje genoten in het restaurant De Cockpit, vlakbij de hogere sferen van Vliegveld Seppe (Breda International Airport)

Hierna werd overgegaan tot  de officiële opening en het bezichtigen van de Heiligenkamer.