11de ‘Gastels Dikteej’

Taart, snert en minestronesoep bij het 11de ‘Gastels Dikteej’ op 8 februari 2018:

‘Ut Gastels Dikteej’ werd in samenwerking tussen ‘Het Veerhuis’, ‘Stichting De Vastelaovedzotte’ en Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ al weer voor de elfde keer georganiseerd.

En wie jubileert trakteert. In ’t Veerhuis werd daarom een enorme taart aangesneden om alle 120 deelnemers aan ‘Ut Gastels Dikteej’ van een puntje te voorzien. Het was immers de 11de  editie van wat is geworden de opwarmavond van het vierdaagse carnavalsfeest.

De taart was niet bedoeld als lekkernij bij het afscheid van Johan Wagenmakers als voorzitter van stichting Vastelaovedzotten.

In ’t Veerhuis heette Wagenmakers de dicteedeelnemers welkom. Tussendoor bestookte presentator Remco van den Heuvel van Het Veerhuis de hoofdzakelijk Gastelse deelnemers met “passende” vragen. Met een knipoog naar het afgeblazen politieke debat in ’t Veerhuis vroeg horecabaas Van den Heuvel of iedereen akkoord was dat hij de presentatie deed. Bij het debat werd de onafhankelijke positie van de kastelein in twijfel getrokken.

Het carnavalsmotto ‘Tis passe en meete’  kwam geregeld terug in de vragenrondes en de rode draad. Zo werden er een extra vragenrondje met bierlogo’s en een meeëten-ronde “ingepast”. Daarin serveerde Remco voor alle deelnemers zowel een minestrone- als een erwtensoep. Aan de deelnemers de opdracht te raden welke ingrediënten in de soepen zaten. De dialectrondes krijgen de hoofdzakelijk Gastelse deelnemers steeds beter onder de knie. “Het Dicteej zorgt er voor dat ons Gastels taoltje niet zo maar verdwijnt” benadrukte Wagenmakers.

Bij de muziekronde werd dankbaar gebruik gemaakt van deel I van ‘Gastels Trots’. ‘De Four Tak’, de ‘Stravelli’s’ en ‘Wilma en de Jolly Boys’ konden natuurlijk niet ontbreken.

Tom Bus van Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ deed zijn uiterste best om de wisselbeker te verdedigen. Het lukte hem helaas niet.

Will Buckens van ‘Wor dut verschil’ werd zijn op-volger en ontving uit handen van Peggy Bus de ‘Pegprijs’ en de wisselbeker.