Bidprentjes

De heemkundevereniging verzamelt al jaren bidprentjes met betrekking tot met name Oud Gastel en haar omgeving.

Wat is een bidprentje?

Bidprentjes noemt men ook wel doodsbeeldjes, devotie- of gedachtenisprentjes en zijn vooral bij Rooms-Katholieken in gebruik.
Het bidprentje is een geschreven of gedrukt plaatje waarop beknopte informatie over de overledene staat en vaak wordt ook opgeroepen tot gebed.

Geschiedenis:

Vanaf 1790 waren de eerste geschreven bidprentjes. Begin 19e eeuw waren de gedrukte bidprentjes algemeen in gebruik. De oudste bidprentjes waren van perkament, soms met een getekend en gekleurd heiligenbeeldje. Daarna had men kopergravures die omstreeks 1860 werden verdrongen door steendrukplaatjes. Deze werden opgevolgd door staalgravures. In de 20e eeuw kwam het gebruik in zwang om op de voorzijde van het bidprentje de foto van de overledene te drukken. De bidprentjes worden tijdens de Heilige Mis of andere afscheidsdienst voor de overledene aan familieleden, vrienden en bekenden uitgereikt. Bij correspondentie worden zij ook wel ingesloten.

Genealogisch belang:

De achterkant van het bidprentje vermeld: naam, voornaam, plaats en datum van geboorte, plaats en datum van overlijden (of begraven). Soms wordt ook het beroep of ambt vermeld. Indien gehuwd geweest, dan staat ook de naam van de overleden man of vrouw of nagelatene vermeld. De datums zijn meestal betrouwbaar, daar ze over het algemeen uit het trouwboekje zijn overgenomen.

Een zeer gewaardeerde bron van informatie voor mensen die aan genealogisch onderzoek doen.

Als iemand een stamboom wil opzetten dan fungeren bidprentjes vaak als een waardevol, persoonlijk tijdsdocument: het prentje bevat immers vaak een stukje persoonlijke informatie over de overledene. Iedereen die aan historisch onderzoek doet, mag onze collectie bidprentjes gratis raadplegen en kan tegen een kleine onkostenvergoeding hiervan een fotokopie krijgen.

U heeft altijd de mogelijkheid om bidprentjes die u in de loop van de jaren heeft verzameld, aan onze Heemkundekring af te staan, als u er geen bestemming meer voor heeft. Dubbele prentjes ruilen we met andere verenigingen of instanties. De prentjes worden desgewenst bij u afgehaald. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met Jos Kepers, de beheerder van onze collectie. Met hem kunt u ook een afspraak maken om de collectie in te zien.

Hieronder de afbeeldingen van een aantal bidprentjes uit onze verzameling en het overzicht van onze geheel collectie op alfabetische volgorde.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y |