Dorpsmuseum in de drie snoeken

Heemkundekring ‘Het land van Gastel’ is reeds sinds 1988 in het bezit van een dorpsmuseum, genaamd ‘In de Drie Snoeken’, gelegen aan de Dorpsstraat 50 te Oud Gastel.

De vereniging beschikt hier over een eigen werklokaal, archief en tentoonstellingsruimte.

Openstellingen museum:

Alle dinsdag- en zaterdagochtenden van 10.00 uur tot 12.00 uur. (zie agenda)

Geschiedenis ‘IN DE DRIE SNOEKEN’

Lijst van de opeenvolgende eigenaars sinds 1733:

1. Laureijs Luyx: eigenaar in 1733.
  2. Pieter Laureijsen Luyx.
  3. Pieter Bruynincx: is eigenaar in 1744.
  4. Cornelia Voogden, weduwe van Pieter Bruynincx: eigenares in 1815.
  5. Roeland van Meel en Anna Catharina Bruynincx, echtelieden en landbouwers: eigenaars tot in 1830*
  6. Jacobus Verkouteren, boekhandelaar te Bergen op Zoom: eigenaar door aankoop van nr. 5, in 1830.
  7. Jan Mastboom (1785-1862), brouwer, grondeigenaar en burgemeester: eigenaar, door aankoop van nr. 6, in 1830* Akte is aanwezig. Vermoedelijk heeft zij het huidige woonhuis-herberg laten bouwen.
  8. Johanna Mastboom (1817-1884), ongehuwde dochter van nr. 7. Eigenares sinds 1862 door vererving.
  9.  Anna Cornelia Mastboom (1826-1898), ongehuwde dochter van nr. 7. Eigenares sinds 1884 door vererving.
  10. Gerard F.J. Mastboom (1853-1899), brouwer en grondeigenaar te Oud Gastel. Kleinzoon van of aankoop.nr. 7. Eigenaar sinds 1894 door schenking Eigenares door vererving sinds 1899. Omstreeks 1910 verkocht zij De Drie Snoeken aan Cornelis Dam.
  11. Jeannette S.M. Mastboom (1811-1958), dochter van nr. 10. Sinds 1908 gehuwd met Corn. Witlox (1884-1969) en wonende te Waalwijk.
  12. Cornelis Dam, bijgenaamd De Foeper, door aankoop sinds omstreeks 1910 eigenaar – bewoner. Herbergier, koetsier, tuinder en landbouwer. Zijn familie bleef in De Drie Snoeken wonen tot 1954. Toen verkocht de Weduwe van Merriënboer-Dam den eigendom.
  13. Jan de Bont-Oomen Tuinder, melkventer en herbergier, Eigenaar door aankoop in 1954.
  14. Brouwerij “De Drie Hoefijzers” te Breda. Eigenares door aankoop op 13-01-1965 voor .notaris W. van Vlokhoven te Breda.
  15. Skol Brouwerijen te Breda. Voortzetting van De Drie Hoefijzers. Eigenaar tot in 1988.

De nummers 6 tot en met 11; 14 en 15 hebben “In de Drie Snoeken” nooit bewoond, maar verhuurd.
In de bevolkingsregisters kan men de namen van de huurders vinden.

Vanaf 1988 in bezit van Heemkundekring “Het Land van Gastel”.

Kamer met bedstee:

De kamer heeft een uitstraling die aan de tijden van weleer doet denken en wordt bij de activiteit Jet en Jan veel gebruikt. Met name de bedstee doet het erg goed.

Vergaderkamer annex bibliotheek annex heiligenkamer:

Transparantie is een modewoord, maar niet voor ‘Het Land van Gastel’.

Betrad men vroeger – en we spreken nu over de periode tot eind 2014 – het museum, dan liep men door een aan beide zijden dichte gang.

Dit is niet meer het geval.

Zowel het interieur van de Pronkkamer als de Heiligenkamer is nu meteen te zien door de plaatsing van kozijnen met veel glas in de deuren en zijpanelen. Hier bleef het echter niet bij. Het zestal vrijwilligers van de dinsdagploeg – ook wel de Werkgroep Inrichting genoemd – heeft de Heiligenkamer leeggeruimd en het interieur van deze ruimte aangepast aan de eisen van deze tijd.

De beelden uit de Laurentiuskerk van vóór 1905, kregen een nieuwe plek.

Met een zorgvuldige selectie van de mooiste en de meest representatieve voorwerpen uit ons bezit, is een sfeervol beeld gecreëerd  van het religieuze leven in ons dorp.

Bovendien hebben we een deel van het boeken- en jaarboekenarchief naar deze kamer verhuisd.

De geïnteresseerde bezoeker kan nu de geschreven historie van onze regio op een rustige plaats raadplegen.

Zoals u ziet mag het resultaat er zijn.

Tentoonstellingszaal annex zaal voor lezingen en ander activiteiten:

Bij lezingen, tentoonstellingen en exposities gebruiken we deze grote ruimte.

De zaal is min of meer heemkundig ingericht met oude gereedschappen, foto’s en voorwerpen van vroeger.

In het jaar 2019 is er ook weer hard gewerkt aan het opknappen en verbeteren van het museum.

Dit jaar werd vooral gebruikt om de Bar in Dorpsmuseum ‘In de Drie Snoeken’ aan te passen aan de behoefte. Nol van Poeijer en Jan van Eekelen maakten een compleet nieuwe bar in een historisch jasje.

Aan het einde van datzelfde jaar en begin 2020 is ook de complete verlichtings- en geluidsinstallatie vernieuwd. Dit stelt zowel presentatoren als ook het bestuur in staat om  verstaanbaar te spreken en attributen uit te lichten. De geluidsinstallatie is aangelegd met bediening vanaf de bar. Zowel microfoon, boxen evenals de beamers zijn vanaf een schakel/versterker installatie bij de bar te bedienen. Ook de noodverlichting in het hele gebouw vernieuwd.

Later in het jaar zijn de rookmelders in zowel het museum als bovenwoning zijn vernieuwd.

In de tentoonstellingszaal worden regelmatig nieuwe aanwinsten tentoongesteld: