Oud Gastel 750 jaar

In 1275 schonk Arnoud van Leuven volgens akte het Land van Gastel/Ghestele aan de monniken van de St. Bernardusabdij.

Inmiddels zijn we bijna 750 jaar verder en dit was voor Karel Bartelen, Jan Paantjens en Wim van den Broek aanleiding om Stichting Gastel 750 in het leven te roepen. Deze Stichting heeft als doelstelling het organiseren van het jubileumfeest Gastel 750 in 2025.

Karel (voorzitter), Jan (penningmeester) en Wim (secretaris) vormen het dagelijks bestuur.

Na een eerste bijeenkomst in december 2022 met verenigingen en organisaties is het bestuur uitgebreid tot elf personen.

Dan is er ook nog het Comité van Aanbeveling. Zij adviseren en begeleiden de Stichting bij het organiseren van het jubileumfeest.

Het Comité  bestaat uit de Burgemeester van de Gemeente Halderberge Bernd Roks, pastoor Maickel Prasing van de Immanuel Parochie, Dick van Zuilichem van Van Zuilichemzorg, Arjan Akkermans van Carrosserie Akkermans en Rini Rockx van Sweere Verzekeringen en Makelaardij.

In de aanloop naar het feestjaar zit de Stichting natuurlijk niet stil. Op haar website www.oudgastel750.nl  en social media (Facebook en Instagram) vertelt Wim van den Broek ‘Het Verhaal van Gastel’. Iedere dag komt, te beginnen met 1275, een volgend jaar aan bod met wetenswaardigheden over Oud Gastel, Brabant en nog verder weg.

De eerste feiten dateren uit het ontstaansjaar 1275 en zijn op 12 december 2022 gepubliceerd. Met ‘Het Verhaal van Gastel’ zijn we inmiddels bij het jaar 1772 aangekomen. En zo komen we dagelijks een stapje dichter bij 2025, het jubileumjaar.

De eerste honderd jaar na 1275 is het nog volop Middeleeuwen. De Cisterciënzers ontginnen het land, dat bij de dood van Arnold van Leuven in 1287 wordt verdeeld onder de Heer van Breda en de Heer van Bergen op Zoom. Veel rampspoed ook in die eerste ‘Gastelse jaren’: misoogsten, watersnood en vooral de Zwarte Dood (de pest) trekken een zware wissel op onze voorvaderen in het prille Land van Gastel.

Historie waar Heemkundekring Het Land van Gastel u ook graag op haar website kennis van wil laten nemen!