“Waor komde gij vandaon en van wie bende gij d’r jin”

Genealogieavond, 13 november 2019:

De Genealogiegroep organiseerde op woensdagavond 13 november 2019 in samenwerking met de ‘De Nederlandse Genealogie Vereniging’ (NGV), een genealogieavond in Dorpsmuseum ‘In de Drie Snoeken’.

Tijdens de bijeenkomst van 13 november stonden het maken van een keuze uit de vele stamboomprogramma’s, die beschikbaar zijn, centraal.

Voor een beginnende genealoog is het moeilijk om te kiezen uit de veelheid van

mogelijkheden. En als je dan eenmaal hebt gekozen, is het weer moeilijk om naar een ander programma over te stappen.

Twee deskundigen, Frans Roelvink en Jan Schnitker, kwamen op deze informatieavond aan het woord. Zij zijn beiden lid van de ‘Nederlandse Genealogie Vereniging’, de grootste genealogische vereniging van Nederland, die volledig op vrijwilligers draait.

Frans Roelvink is secretaris van afdeling West en Midden Brabant (WMB).

Hij voert al meer dan 30 jaar genealogisch onderzoek uit en heeft veel ervaring opgedaan met archieven in West-Brabant. Jan Schnitker is ook vrijwilliger bij de NGV en is actief als   één van de regionale helpdeskmedewerkers van de afdeling WMB.

Tijdens de informatieve  bijeenkomst besprak Frans Roelvink de verschillende computerprogramma’s en vertelde over de voor- en nadelen daarvan.

Na de pauze ging Jan Schnitker dieper in op zowel het  gratis   programma ‘Aldfaer’ als   het meer geavanceerde programma ‘GensDataPro’.

Een hele informatieve avond.