Petanque en herdenking einde WO-I in Bornem op 3 november 2018

In 2014 ontmoetten de wethouders van Bornem en Halderberge elkaar naar aanleiding van de herdenking van “de Groote Oorlog”. Deze ontmoeting vond toen plaats in Dorpsmuseum ‘In De Drie Snoeken’. Hierbij ontvingen wij tevens een 25-tal Bornem-naars na een tweedaagse wandeltocht van Bornem naar Oud Gastel. Deze tocht liep langs de toenmalige vluchtroute van weeskinderen bij het begin van WOI. Het gemeente-bestuur van Bornem nodigde ons recentelijk uit om met hen in Bornem  het einde van de eerste wereldoorlog 100 jaar geleden, te vieren en te herdenken.

Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ nam deze uitnodiging graag aan en vertrok met een gezelschap van 9 personen op 3 november naar Hingene, gemeente Bornem. Els Snackaert, schepen van Bornem (Stafdienst leven en welzijn van de Gemeente Bornem), die ook aanwezig was bij het bezoek van de Bornemse delegatie aan Oud Gastel, ontving ons bij aankomst in de Sint Stefaankerk van Hingene.

Onze voorzitter Leo van Leengoed had voor een passend cadeau gezorgd en overhandigde de organisatie een ingelijste foto van de aankomst van Belgische vluchtelingen in Oud Gastel tijdens WOI.

We waren uitgenodigd om deel te nemen aan het programma van deze dag en dat hield in dat we begonnen met een bezoek aan de tentoonstelling ‘Op weg naar vrede’ in de kerk van Hingene. De heer Benny Croket van de ‘Vereniging voor Heemkunde in Klein-Brabant’ was onze enthousiaste en deskundige gids. Aansluitend nam hij ons mee voor een bezoek aan Erfgoedhuis ‘De Casteleyn’ de thuisbasis en de leeszaal van de Heemkundevereniging.

Voor de lunch en de koffie moesten we improviseren, maar in ‘De Messinc’ vonden we een prima adres. We vervolgden ons programma met iets wat vermoedelijk niemand van ons ooit eerder had gedaan, namelijk een petanque-wedstrijd. Best leuk en weer eens wat anders. Als afsluiting van deze mooie dag kregen we een winterbarbecue met een optreden van de Andrew Brothers aangeboden.